Spire

Hvor sterk er din grunnmur?

I dag vil jeg skrive om noe jeg brenner mye for. Jeg har lenge hatt en stor interesse for hvordan vi mennesker fungerer. Hva gjør at vi tar de valgene vi tar? Hvorfor takler vi motgang forskjellig? Hvordan kan vi komme nærmere slik vi skulle ønske at vi var? Det var dette som er grunnen til at jeg tok en Bachelor i Psykologi.

Siden denne bloggen er veldig ny, vil jeg fortelle raskt om min bakgrunn rundt disse temaene. I tillegg til at jeg har studert psykologi har jeg selv gått gjennom fire alvorlige depresjoner – den siste jobber jeg meg ut av nå. Det at jeg igjen er inne i en tøff periode endrer ikke det at jeg egentlig vet enormt mye om hvordan man kan styrke seg selv. Det krever enorm styrke å jobbe seg ut av en sykdom som dette, og jeg har lært mye av å gjøre det tre ganger tidligere. Alle mine depresjoner har startet på høsten, så det har nok veldig sammenheng med lyset her i Norge, og det er tydelig at jeg har en disposisjon eller ett eller annet for denne sykdommen. De årene jeg har vært på utveksling eller bodd i utlandet i varmere strøk, har jeg ikke engang hatt små symptomer på depresjon. Det har derfor blitt viktig for meg å implementere teknikker i hverdagen for å unngå at jeg faller så dypt ned og jeg har jobbet mye med det. I tillegg har jeg en stor interesse for alt av selvhjelpslitteratur, mentale teknikker, forskning på hvordan mat/bevegelse/hva enn påvirker oss. Før jeg ble deprimert denne gangen hadde jeg holdt meg frisk og glad gjennom et hælbrudd som krevde to operasjoner og utsatte alle planene mine over ett år, en stor kjærlighetssorg, og mye annen motgang. Jeg gikk på en smell i høst – men jeg kan likevel mye om disse temaene, og nå som jeg har fått hodet litt over vannet med hjelp fra antidepressiva, klarer jeg igjen å begynne å hjelpe meg selv. Jeg vil dele litt av min kunnskap i dag, men kommer også til å skrive mye om disse temaene fremover. Jeg er en person som grunnleggende ønsker å få mest mulig ut av livet mitt, jeg ønsker å være på mitt beste mulig så mye som mulig, og å «nå mitt potensial». Derfor har jeg lest mye om selvutvikling, og kan i dag mye.

myself

workwork

Noe av det viktigste å jobbe med, for å unngå å gå så langt ned, er det jeg vil kalle grunnmuren min av daglige vaner. Denne holdt jeg ikke kontroll på tidligere i høst, så fremover i livet må jeg bli enda nøyere på dette. Men dette er ikke kun for de som sliter – jeg har jobbet ekstra mye med dette i gode perioder og det har gjort at jeg har følt meg bedre, sterkere, hatt mer å gi til de rundt meg og økt min energi mye. Jeg har klart å leve opp til mitt potensiale i mye større grad, og kastet bort mye mindre tid. De samme teknikkene som kan få oss fra -10 til 0, kan også få oss til +10. Om man er villig til å legge inn innsatsen det krever.

Hvor sterk er din grunnmur?

Hva er det som avgjør hvor stor og kraftig og imponerende en bygning kan bli? Grunnmuren. Skal du bygge høyt, må du også ha en dyp grunnmur. Skal bygningen stå imot vær og vind og naturens krefter, må grunnmuren være sterk og stabil.

Jeg vil argumentere for at menneskers grunnmur bygges opp av hovedsakelig fire ting:

1. Søvn
2. Kosthold
3. Bevegelse
4. Det mentale

For at vi skal ha det bra, føle oss sterke og på topp, så må alle disse fire tingene være på plass. Her er de i tilfeldig rekkefølge, men jeg vil argumentere for at nummer fire er klart lettere å styre hvis de tre andre er på plass.

palmsblackandwhite

– 1 –

Vi trenger nok søvn. Hva som er nok er individuelt, men de aller fleste av oss fungerer klart bedre dersom vi får minst 8 timer søvn. Immunforsvaret vårt blir bedre på å holde sykdom unna, kroppens hormoner og kjemi mer gunstig, og hukommelsen og viljestyrken styrkes.

– 2 –

Det er viktig at vi har et kosthold som gir oss energi – ikke tapper kroppen for energi. Et kosthold fylt av næring, og ikke minst, at vi får i oss nok mat. Et kaloriunderskudd vil helt klart gi utslag på hvordan du føler deg, og hva som skjer inni hodet ditt. Vært hangry før? Det er den følelsen av irritasjon og sinne som kommer når man er svært sulten. Selv om du ikke er så sulten, bare litt sulten, er det klart at det påvirker kroppen og hodet ditt. Det samme er det jo andre veien, overspising er slitsomt for kroppen. Mat er viktig. Spis mye grønt, spis ofte nok. Små endringer kan utgjøre en stor forskjell.

foodie

– 3 –

Så kommer bevegelse. Vi vet jo alle dette, men det er lett å prioritere bort i en travel hverdag. Vi mennesker er laget for å bevege oss. Hele systemet vårt trenger bevegelse for å være i balanse. Når vi går en tur, endres kjemien i hjernen vår, vi produserer endorfiner og andre signalstoffer som rett og slett gjør oss lykkeligere. Vi føler oss bedre. Vi tenker klarere, husker lettere. Hele hjernen fungerer mer optimalt. Det trenger ikke være tunge styrkeøkter, men bare det å få flyttet litt på seg i løpet av en dag. Prøv det, det gjør underverker. Noen forskere sammenligner det å ikke bevege seg med å ta en «depressiv» tablett, å ta en tablett full av alt det kjipe du ikke vil føle – og det å bevege seg med å ta en antidepressiva. Så sterk er forskjellen for hjernen vår. Når man er langt nede eller sliten er ikke dette det letteste å få til, men da er det bare å huske på at alt er bedre enn ingenting. Sett på en sang du liker, dans rundt i stua i noen minutter – så kan jeg love deg at bare det vil få deg til å føle deg bedre om du sitter mye stille til vanlig.

– 4 –

Til slutt har vi det mentale. Det er jo selve essensen av hvem vi er. Å få kontroll på egne tanker er ekstremt mektig. Vi er den eneste personen i livet vårt vi må leve med resten av livet. Å jobbe med seg selv er en investering, ikke bare for deg selv, men også for de rundt deg. Vi fungerer bedre med andre når vi har det bra med oss selv. Jeg kommer til å skrive masse om dette fremover, så for nå vil jeg bare nevne to ting. Nummer en er meditasjon. Dette er bevist å være den mest effektive måten å bygge selvdisiplin på, fordi man lærer seg å fokusere på det man ønsker å fokusere på, når man ønsker å fokusere på det. Prøv det. Et minutt er nok. Sett deg ned, fokuser på pusten, tell til 10 og begynn på nytt til tiden er ute. Dra tankene tilbake når de flyter ut. Vanskeligere er det ikke. Nummer to er å være grei mot seg selv. Så enkelt, men likevel så umulig. Prøv noe av dette: Om du var din egen bestevenn, hva ville du sagt til deg selv i denne situasjonen? Om du var ditt 60år gamle jeg, hva ville du sagt til deg selv i dag? Gjør det. Du fortjener alt godt. 

conquermountain

conquer2

Hvilke av disse fire føler du sterkest at det kunne hjulpet deg å gjøre en endring på?

Vi har ofte så mye kunnskap selv om hva vi trenger, vi må bare tørre å høre på vår egen stemme. Jeg utfordrer deg til å lage en liten plan i dag, for noe enkelt men virkningsfullt. Husk, jo sterkere grunnmur du har, jo høyere kan du vokse deg, jo mer kan du oppnå. Men man bygge grunnmuren før man kan bygge toppetasjen. Man kommer ikke utenom.

sunshine

Til slutt vil jeg legge til:
Ta en ting av gangen, en dag av gangen. Ikke prøv å gap over for mye av gangen.
Det leder bare til at man føler seg utilstrekkelig. Begynn med små endringer og bygg videre. Og om du ikke klarte noe i dag er det helt greit, du har en ny mulighet i morgen. Om du ikke klarte noe før jobb, er det helt greit, det kommer en ny mulighet senere i dag.
Husk: Selvbebreidelse gjør alt verre og hjelper deg ikke. Det kan være nyttig i den grad det får deg til å endre noe, men om du bare drar deg selv ned, er det svært unyttig.

Lykke til! Jeg har tro på deg! 
Del gjerne med meg i kommentarfeltet, så kan jeg følge med på din reise.

Ingen av bildene er mine

7 thoughts on “Hvor sterk er din grunnmur?

  1. For et velskrevet og godt innlegg. Jeg har også gått igjennom perioder med depresjoner og kjenner meg veldig godt igjen i hva du skriver forhold til høsten, vintern og generelt mørketiden! Det er så utrolig tøft og jeg ønsker deg alt godt ❤ Du er kjempe sterk og bare det at du har fått tatt en bachelor i psykologi OG er så reflektert rundt deg selv er en kjempe styrke! Jeg er helt enig i grunnmuren du beskriver med de 4 punktene og det likner veldig på noe jeg selv har tenkt til å skrive i et innlegg – det er så facinerende hvordan kroppen fungerer når den får sine viktigste behov dekket! Fordelen med å ha sesongbasert-depresjon er at man hvertfall vet at det går over og blir bedre etterhvert som det blir lysere! Et tips fra meg, som du helt sikkert har prøvd fra før av er sånn sol-lampe som gir samme type lys som dagslys 🙂 Ha en fin dag videre, jeg kommer til å titte innom flere ganger, så vi ¨sees¨ ❤

    Likt av 1 person

    1. Hei! 🙂 Takk for en utrolig koselig kommentar! ❤ Dette varmet masse. Jeg er lei for å høre at du også har slitt med depresjoner, jeg håper det går bedre nå. Jeg har prøvd sånn lyslampe og bruker det fortsatt hver morgen. Jeg syntes det hjelper en del, om ikke annet føler jeg meg mer våken. Tusen takk uansett for tipset! ❤ Håper du får en flott uke fine deg!

      Lik

  2. Veldig bra skrevet ! Kjenner også selv veldig på det med mørketiden og noen ganger kan det være veldig tungt, selv om man vet at det har mye med mørketiden også å gjøre. Stå på ! du virker veldig sterk 🙂 Ha en fin dag videre ❤

    Likt av 1 person

    1. Tusen takk for en veldig koselig kommentar! Kjedelig å høre at du også kan slire med mørketiden, det er bra vi går mot lysere tider.. Håper du får en flott uke! ❤

      Lik

Legg igjen en kommentar

