Min vei

Kostholdsendringer og forberedelser

– Alle bildene i dette innlegget er brukt som inspirasjon, og ingen av dem er mine. –

Jeg vil gjerne dele min kostholds-reise her på bloggen, og i dag har jeg begynt med å gå gjennom kjøkkenet mitt og fått oversikt! Jeg er ikke noe fan av kasting og prøver å være veldig bevisst i forhold til mitt forbruk. Derfor ønsker jeg ikke å kaste unna noe for å få en dag 1 start, men heller å fase ut og endre kostholdet mitt etter hvert som jeg bruker opp matvarer.

Dette er det jeg ønsker å prøve på, over tid:

Kutte kumelk. Jeg reagerer på dette og får vondt i magen omtrent hver gang jeg får det i meg, så jeg vet at dette er noe jeg burde kutte. Var allergisk mot melk som barn og selv om jeg kan drikke litt nå merker jeg at det ikke er bra for meg å drikke dette hver dag. Men jeg bare eeelsker kaffe latté, som har vært min melke-guilty-pleasure. Planlegger å teste alternativer, har brukt havremelk en periode tidligere så vil prøve det igjen.
Kutte sukker. Denne sitter langt inne, mest fordi jeg ser for meg at det er mye jobb i hverdagen. Jeg har per nå ingen plan om å kutte sukker 100%, men ønsker å begrense inntaket veldig. For nå vil jeg forsøke å lage mest mulig fra bunnen (mye sukker i halvfabrikat osv.) og kutte ned på sjokolade – så får vi se om det gjør noen forskjell. I perioder med minimalt inntak av sukker tidligere har jeg blitt både kvalm og fått hodepine av å spise sjokolade, og tenker at jeg nå bare har «vent meg til» dette med sukker igjen og kanskje derfor ikke ser hvordan det påvirker meg negativt.
Spise jevnere (oftere). Her handler det for meg først å fremst om å bli bedre til å spise mellommåltider igjen. I gode perioder spiser jeg relativt ofte (føler innimellom jeg spiser hele tiden) og det fungerer bra for meg. Nå spiser jeg ganske sjeldent til å være meg – bare tre ganger om dagen. Jeg håper at jeg over tid kan begynne å spise tre måltider og to mellommåltider igjen, ut fra hva jeg føler for den dagen selvfølgelig.
Prøve ut fermentert mat og kraft. Jeg har vært og kjøpt kombucha (fermentert te) på butikken og har planer om å prøve å koke kraft med en venninne snart. Etter at jeg har lest meg mer opp på kosthold/tarmhelse osv. tenker jeg at spesielt det med fermentert mat kan være gunstig for meg, da jeg de siste årene har hatt veldig dårlig immunforsvar og vært mye syk/hanglet. Har ikke helt kommet dit at jeg ønsker å fermentere mat selv, men tenker å teste ut noe av det man får kjøpt i første omgang for å se om det kan gi meg noe.
Lage mer mat fra bunnen. Dette tar tid, og tid vil være min største utfordring da jeg blir fort sliten. Jeg tenker likevel at dette er viktig for helsen min fordi det 1) gir meg mer kontroll på hva jeg får i meg og, 2) av erfaring gjør at jeg spiser sunnere.
Mer grønnsaker, mer variasjon. Jeg er i gode perioder veldig god på å få i meg frukt og grønt og man vet jo at det er bra. Det å lage måltider fra bunnen i stedet for å kjøpe ferdigmat f.eks. blir det som kan gi meg mest her, da jeg faktisk er glad i det meste sunne.

Jeg ønsker ikke å bli fanatisk på noen områder, men vet av erfaring at jeg er en person som reagerer mye på hva jeg får i meg og ønsker å gjøre det beste for min helse. Jeg er så lei av å være syk, dårlig, ha vondt i magen, være nedfor osv., og hvis det å endre noe i kostholdet kan hjelpe noe som helst på noe av dette, så er det så verdt det for min del.

 Har du noen tips til å gjennomføring av kostholdsendringer?
Har du endret noe i kostholdet ditt tidligere som du har merket positiv effekt fra?
Blir glad for alle erfaringer dere deler! 

6 thoughts on “Kostholdsendringer og forberedelser

    1. Det var kjempeoppmuntrende å høre – nå ble jeg enda mer motivert til å spise mindre sukker! Takk for at du delte med meg 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

