Spire · Goals · Min vei

0001

Så, jeg har erklært dette for dag 1.

I dag er det faktisk akkurat 1000 dager til 1. Januar 2017!! Jeg fikk en utfordring i forbindelse med en selvhjelpsside jeg er medlem på og eeelsker, og dette var perfekt timing for meg. Ikke at jeg ikke har erklært slike dager før – «den første dagen i mitt nye og bedre liv» (hehe). Som nyttårsforsetter, eller tusen andre prosjekter. Det er bare noe veldig motiverende for meg med å sette en slik symbolsk startdag, og vite at i dag står jeg på startstreken. Og hvis det motiverer – hvorfor ikke?

I dag starter jeg mitt nye grunnmur-regime, som jeg har bestemt meg for å kalle det. Etter alle rundene med depresjon blir det bare klarere og klarere for meg at jeg er en som må være kompromissløs når det gjelder å ta vare på meg selv. I perioder hvor jeg mediterer, spiser riktig, får bevegd meg, jobber mot noe som føles viktig for meg – så har jeg det så mye bedre. Noen kan la det sture og gå, skli ut med dårlige matvaner og det ene og det andre, og fortsatt ha det bra. Jeg skulle ønske jeg var sånn, det hadde jo vært mye mer behagelig og enkelt rett og slett, men så er jeg det dessverre ikke. Jeg må jobbe veldig aktivt for å holde meg i balanse. 

Og nå som jeg vet det så godt, så jobber jeg med meg selv for å slutte å unnskylde for dette. Jeg føler alltid at jeg må unnskylde meg når jeg prioriterer meg selv, og det er så feil. Min egen lykke er den viktigste, men jeg er redd for å bli møtt med alt fra janteloven til beskyldninger om å være egoistisk, ikke bry meg like mye osv.. Og det er vel en av de tingene som har holdt meg tilbake fra å skape gode nok endringer tidligere – at jeg tilpasser meg andre mer enn jeg burde. Eller, jeg tilpasser meg det jeg tror andre ønsker, uten egentlig å vite det. Så dette er jo noe jeg skaper inne i mitt eget hode, og noe jeg må løse selv. Jeg ønsker virkelig å bli kompromissløs på dette med å sette meg selv først. Jeg har en lang vei å gå – men jeg er på vei.

Jeg har delt mitt grunnmur-regime inn i fem deler, og jeg planlegger å gjøre små skritt med hver del hver eneste dag. Det kan virke ekstremt – men det må jeg, skal jeg få til å snu livet mitt rundt.

Jeg begynner smått, slik at det er overkommelig og kan gi mestringsfølelse – men ikke for smått, for det skal jo være med å skape endringer. 

En ting jeg har hatt i bakhodet når jeg har planlagt er det «å starte på startstreken». Ofte når vi blir gira og planlegger nye ting, så planlegger vi slik vi ønsker at sluttresultatet skal bli – f.eks. trene fem dager i uka. Vi glemmer at vi må begynne på startstreken og bygge oss opp mot målet, at det å gå fra 0 til 100 på en dag ofte gjør at vi krasjer fort.

Grunnmur-regime, 0001

1. Hvile
Jeg begynner med 1x10min og 1x5min MindfulMoment (MM) som jeg kaller det i planleggeren min. Jeg vil forklare hva jeg mener med dette senere.

2. Bevegelse
Her har jeg satt opp daglige mål. For nå er det ikke så nøye hva det er, bare at det er noe hver dag. Jeg savner å føle at kroppen min fungerer, og å like å bruke den rett og slett. Den gleden vil jeg ha tilbake, så jeg fokuserer på ting som gir meg noe. I dag har jeg f.eks. planlagt 20min tøying, og jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig!

3. Mental Helse
5min meditasjon
5 x takknmelighet
5 x selvros 

4. Kosthold
Spise tre hovedmåltider hver dag
Fem om dagen
Jobbe med måltidsrytme – spise til faste tider igjen

5. Prosjekter
Her har jeg også daglige små mål, i dag har jeg f.eks. skrevet opp tegnekurset som jeg skal på i kveld. Her faller det meste inn av det jeg jobber med utenfor meg selv om dagen, som å se på ledige stillinger, blogge, valpen osv.

Here we go! ♥ Jeg er så motivert!

0001/1000

6 thoughts on “0001

  1. Så spennende, masse lykke til! Kjenner meg igjen i at jeg må holde meg i bevegelse og se frem til noe for å føle meg bra, og noen ganger er det gaske irriterende ja. Ogja, det er viktig å ta vare på seg selv 😀

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

